رواية جواز اجباري الفصل الخامس 5 والاخير بقلم نور شريف

رواية جواز اجباري الفصل الخامس 5 والاخير بقلم نور شريف

 
اسكريبت 5 و الاخير.

روح وقفت قدام شمس بخوف عليها.. اه يا بابا شمس مش بنت "

غمض محمد عنيه بكسره.. مين الي عمل فيكي كدا يبنتي
شمس جريت علي المطبخ بعصبية وجابت سكي*ن وقربتها منهم..
اه يا بابا انا مش بنت حبيت واحد وسلمتله نفسي ويوم ما حصل سبني ومشي وقال ان رخيص*ه ممكن اخونه في ثانيه..

اهدي بس يا شمس وارميها من ايدك..

اه انا الي اخدت يونس من روح اختي عشان قولت لم يعرف ان مش بنت هيستر عليا مش البيت كله يعرف ابعدو عني والا شدت روح ليها..

روح صرخت بخوف.. اعقلي يا شمس اي الي انتي بتقوليه ده؟؟

هقت*لها وهق*تل نفسي محدش يتكلم في الموضوع انا هعيش معاها وبعدها هيطلقني واعتبر من دلوقت بنتك ماتت وشمس ماتت من البيت ده؟

روح زقتها علي الارض وصرخت بقوه انتي معندكيش د*م حرام عليكي الي بتعملي فينا ده..

روح عيطت بنهيار.. قوليلي انا عملتلك اي عشان تخدعيني بشكل ده، كل حاجه بحبها اخدتيه وكنت بقول اختي.. 
روح بنهيار سقفت وضحكت بدموع.. انتي عارفه اخدتي اي مني، حضن اب وحنان ام ثقه ابوكي فيكي وكان دايما من كلامك الوحش اقعد بي الشهور مقبلش عمي ابراهيم تحت حتي ولا اشوفك انتي وموبيلي اتاخد بسببك ده انا النهارده عشان ادافع عنك بابا ضربني بلحزام كأن لسه طفله بتتعاقب عشان ميعرفش ويحصله حاجه؟؟

مازن ده كان حبيبي انا وفي الاخر قال انه بيحبك حبك انتي ونا لا شوفت في عينك حبك لي يونس ويعيني يونس كمان بيحبك قولت اوجعك انتي ومازن ويونس علي وجعي..

يونس ضربها قلم.. ونا عملتلك اي ضحكتي عليا بكلامك المشكلة ان صدقتك انتي مش صدقتها.. 

روح دموعها نزلت بوجع.. انا هستاذن انا.. 

يونس بص لي ابوه وقال.. انا بعتذر عن الي هعمله دلوقت انتي طالق يا شمس طالق طالق.. 

شمس لطمت علي وشها يلهوي ليه عملت كدا يا يونس ليه عملت كدا.. 












يونس طلع اوضته وقفل الباب وسمع لي دموعه انها تنزل علي حبيبته شك فيها و دمر نفسه.. 

روح طلعت اوضتها فتحت الشباك وخرجت هدوم شمس من الاوضه وكل حاجه ليها شالت السجاد وشغلت قرآن في البيت من النهاردة روح تانيه خالص.. 

ابراهيم طلع لي ابنه فوق ومحمد ومراته طلعو شقتهم.. 

شمس لمت هدومها وحاجتها وقفلت باب الشقه و اخدت المفتاح وطلعت لي يونس بكسوف :
افتح يا يونس هقولك حاجه قبل ما امشي؟ 

يونس فتح الباب كانت واقفه وبتعيط، ده مفتاح الشقة بتاعتك انت و روح اختي، انا مش قادره اتاسف علي غلطي قول لي مازن ان انا مسامحه الي عمله فيا هتوحشني.. 

اخد منها المفتاح واخدها وطلع لي روح كانت لابسه خمار عشان نازله تتدور علي شغل فتحت الباب بي ابتسامه.. اتفضلو ؟؟

يونس بي انبهار :انتي اختمرتي يا روح؟ 

روح ابتسمت بحب :اه الحمد لله محتاجين حاجه عندي انترفيو كمان ساعه.. 

شمس حضنتها بقوه.. انا ماشيه وياريت متقوليش اقعدي ده احسن ليا خليكي مع يونس عشان بيحبك.. 

روح بحزن.. مش هشوفك تاني خلاص.. 

لا يبت انا راجعه تاني وهحضر فرحك علي يونس قريب '
روح لسه بتنزل شدها يونس ووقفها علي السلم.. تلفونك فين وصوري الي في اوضتك فين فين حاجتي والدبله.. 

كل ده ولعت فيه اما الدبله في الحفظ والصون جمب قلبي.. 

ولعت في صوري يبنت عمي محمد.. 

زقته علي السلم وضحكت ونزلت ركبت تاكسي و راحت الشركة.. 

شمس كانت قاعده علي السلم لاقت مازن داخل من الباب وقفت بصدمة.. مكنتش اتمني ان اشوفك انا عايزه امشي.. 

مازن غمض عنيه.. حاولت انساا ولا انا كنت اتمني اشوفك يا شمس بس القدر.. 

انا ماشيه من البيت اتمني منتقبلش تاني شكلك اتغير اوي بقا عندك شعر ابيض في دقنك شبه يونس اخوك.. 

هو مش جوزك دلوقت ولا اي؟ 

لا انا اطلقت.. 

مازن فتح عنيه بستغراب :كتب الكتاب كان امبارح اي السبب؟ 

شمس دمعه نزلت من عنيها.. عشان كسرتني وبعتني وبعت حبي كلنا دفعنا التمن حتي الي بتحبها دفعته.. 

لسه فاكره الماضي ده؟ 

اه الماضي بتاعي ونا طفله عندي 17 سنه حبيتك وقولتلي ده سن مراهقه سلملتلك نفسي واتاريك روح اختي الي كانت في بالك.. 

انا منستش بس انا اقدر اتحمل غلطتي.. 

شمس حطت وشها في الارض.. ونا مش هقعد في البيت ده ثانيه ابعد كدا وسبته ومشيت.. 

مازن طلع عشان يسلم عليهم بيقرب من ابوه بعد عنه.. 
يونس استغرب حركه ابوه :اي يا بابا مالك مازن رجع. 

ابراهيم وقف وعيط.. اول مره احس ان عجزت عن تربية ولادي ابني يخون وابن يدمر ومحدش صان وعده مع ولا واحده خدعت روح ونزلت دمعتها ونت يا مازن قت*لت شمس و دمرتها خليتها ببص عليها لاقيت عنيها في الارض مكسوره منك.. 

لا روح هتقدر تسامح يونس.. ولا شمس هتقدر تحط عنيها في عيونا اتمني تكونو فرحنين.. 

مازن حط وشه في الارض.. انا دفعت التمن انا مسافر بقالي خمس سنين عشان انساا الماضي ده ومش قادر بفكر فيها وفي حالتها كل دقيقة وكل ثانيه.. 

يونس.. بس ده مش ذنبي انا ممكن اكون عملت كدا عشان صدقت شمس بس. 

بعد مرور اربع شهور 

شمس كانت قاعده علي كرسي في مكتب صيانة سيارات وقاعد قدمها خمس رجال اعمال "

حضرتك عربيتك ناقصها حاجه ونا الي هنا في السوق موجود عندها تاخدها بسعر بتاعي اما معنديش حاجه لي البيع.. 












يا شمس هانم في ناس عايزكي بره.. 

شوف انت عايز اي ونا جيالك دلوقت.. 

ببص بره لقيت مازن و يونس و روح وقفين بره.. 

روح جريت عليها حضنتها بقوة:متعرفيش كنت بدور عليكي ازي قلبت الدنيا لحد ما عرفت مكانك احنا كمان كنا غلطانين لازم ترجعي بيت ابوكي احسن ليكي.. 
هو المخزن الكبير ده بتاعك "

شمس ده بتاع راجل كبير زي بابا اشتغلت معاه ومسكت شغل وبقا المخزن ده بي اسمي انا وبكسب منه بلحلال انا مش هقدر ارجع واشوف في عين بابا نظره كسره ووجع مني.. 

مازن قرب منها.. ولو قولتلك ان عايز اصلح غلطتتي واتجوزك ونبقي مع بعض.. 

بس انا مش هقدر اسيب شغلي ونا مش عايزه اتجوز يا مازن قربت من يونس وقولت بضحك:دقنك فيها شعر ابيض هتتجوز البت امته هتعجزز يجدع.. 

كلهم ضحكو بعفويه.. فرحي انا وروح كمان اسبوع لازم ترجعي وتبقي معانا اول بي اول.. 

شمس ابتسمت.. حاضر يا روح بكره هكون عندك عندي شغل دلوقت.. 

بعد مرور اسبوع "

روح دخلت مع يونس الجامع بهدوء وفرحه من العيلة شمس كانت قاعده في جمب لي واحده ودموعها تكاد انها تنزل.. 

روح جابت المنديل.. كان مكتوب عليه يونس و روح.. 

الماذون قعد وروح ضحكت بهدوء.. اهو ربنا عوض صبر نخيل والدور جه علينا يا بنات.. 

الماذون :هل تقبل ان تكون روح محمد المحمدي ان تكون زوج لك.. 

يونس :نعم اقبل 

هل تقبلي يونس ابراهيم المحمدي ان يكون زوج لكِ 

روح بفرحة:نعم اقبل 

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
 برفاء والبنين باذن الله.. 

مازن وقف وقال بصوت عالي :هدوء كدا الفرحه النهارده اتنين طلع الخاتم ونزل علي رجليه قدام شمس.. 

تقبلي تتجوزيني يا شموسه.. 

شمس بكسوف :اه يا قلب شموسه، 

ام روح وقفت بفرحة... لولوليييييييييييييييييييي. 

يونس حضن روح بقوة.. بحبككككك. 

ونا كمان يا حبيبي ♥️

تمتتت 

- اتعلمنا ان الحب الحقيقي واللي دايما هيبقى صادق هو حب الاخوات لبعض ، ايوة ممكن نتخانقَ بس الحب الى بجد عمره ما بيموت هوَ حب الاخوات لبعض وخوفهم على بعض.. ده ممكن يبني باب جديد نقدر نغيرُ فيه من حياتنا.. 🌼
*خَليـك دايـمـًا عايش وإنت عنـدك يقيـن بالعـوض،  مهمـا خسـرت ومهما عدىٰ عليك مواقـف تأڪـد أن عـوض ربـنا جاي وهـيڪـون أحـسن بڪتـير مـن الفقـد،العـوض مـش بس بيفرحـك ويسـعدك، ده ڪمـان بينسيك اللي فـات واللـي مر عليـك مـن حُـزن وجـرح،  فَـ ثق فـي الله إنه هَـيـعوضك" ومتنسـاش إن طعـم العـوض هينسيك❤️


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥️ 

جواز اجباري 

بقلم الكاتبة نور شريف

تمت

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×